2016. április 6., szerda

I. Baptista babás-mamás konferencia

A nevelés-fegyelmezés szeminárium vázlatos anyaga

Előadó: Varga Anikó


 6Neveld a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól. (Péld. 22.)

Kevés ige ad útbaigazítást nekünk a neveléssel kapcsolatosan.

Nevelésünk célja: tisztelettudó, felelősséghordozó, Istentől függő, egészséges nemi tudattal élő felnőtté váljon a gyermek.

Zsolt. 127.
3Bizony, az ÚR ajándéka a gyermek, az anyaméh gyümölcse jutalom.

- a gyermek ajándék
- a gyermekkel nem rendelkezem, nem az enyém, csak egy időre kaptam
- el kell számoljak Isten előtt velük
- el kell engednem (már a születés pillanatában)

Zsolt. 139.
13Te alkottad veséimet, te formáltál anyám méhében. 14Magasztallak téged, mert félelmes és csodálatos vagy; csodálatosak alkotásaid, és lelkem jól tudja ezt.

- csodálatos alkotás a gyermek
- csodálatos nem egyenlő a tökéletessel
- a gyermek egyedi alkotás

A gyermeknevelés 5 alapelve: (számozás valahol sorrendet is jelöl)

1. feltétel nélküli elfogadás
Az otthonom az a hely, ahol elfogadnak, így biztonságban érzem magam.
Nem vagyunk tökéletes nevelők, de jó tudni, hogy az Úr kiköszörüli a csorbákat, hibákat!

2. gyengédség
Ez az elfogadás fizikai megjelenítése.
A kicsiknél természetes módon, könnyen fejezzük ki gyengédségünket. A nagyobbaknál már nem olyan természetes az ölelés, mégis keresnünk kell a módját a szeretetünk kifejezésére- a gyermekünk egyéni igényeit szem előtt tartva.

3. elérhetőség (=idő=szeretet)

4. elismerés
Ezt a gyermek a teljesítményéért kapja (de ezt mindenképpen meg kell előzze a feltétel nélküli szeretet).
Ez által alakul ki a gyermek magabiztossága.

5. elszámolás, tekintély
Az értékek, a keretek irányt szabnak.
Tudnunk kell, hogy Isten is elfogadott, de lesz elszámolás.

3 fő csoport jellemzése

0-6 év: kisgyermek

- kulcsszó: engedelmesség
- cél: tekintélytisztelet kialakítása
- eszköz: kommunikáció, keretek megfogalmazása, értékek átadása
- személyiség területe: érzelmekre hatás
- fő kérdés: Mit?
Mit akarunk, hogy csináljon/ ne csináljon a gyermek? Mi az elfogadható/ nem elfogadható viselkedés?
- szülői szerep: kapitány (aki vezeti a gyermeket)

6-12 év: gyermek

- kulcsszó: megértés
A gyermeknek meg kell értenie, hogy mit miért csinálunk. Ennek hiányában a gyermek nem tudja továbbvinni a hitünket, értékeinket.
- cél: értékrendünk átadása
- eszköz: magyarázat (Pl. esti vacsora idején értékeljük a napot)
- személyiség területe: értelemre apellálunk
- fő kérdés: Miért?
- szülő szerepe: edző
Megtanítja, hogy mit kell csinálni, majd pályára küldi a gyermeket, majd értékeli, korrigálja a pályán töltött időt, újra kiküld,...

12-18 év: tinédzser
- kulcsszó: döntések
Lehetőséget kell adni döntéshelyzetekre, persze fokozatos beleneveléssel. Jó döntésekhez kell az önállóság, de azt is el kell fogadnunk, hogy sok rossz döntés vezet a jó döntésekhez.
- cél: felelősség
- eszköz: lehetőségek
- személyiség területe: akarat
- fő kérdés: Hogyan?
Hogyan kell az alapelveket a hétköznap eseményeiben megvalósítani, tettekre lebontani.
- szülő szerepe: tanácsadó

(Részletesebben az első korcsoporttal foglalkoztunk.)

0-6 év jellemzői, feladatai
A tekintélyt el kell fogadnia a gyermeknek. (Tekintély: alárendelem magamat a másik tekintélyének.)

Engedelmesség során rendeli alá a gyermek a saját akaratát a másikénak (halogatás és kifogások nélkül)!
Ha nincs tekintélytisztelet, akkor az iskolában, munkahelyen, a hatóságok, de még Isten felé sem lesz engedelmes a gyermek/ felnőtt.

3-4 éves korig kell megtanulnia az engedelmességet.
Engem, mint szülőt, Isten tekintéllyel ruházott fel. Ez nem függ attól, hogy én milyen passzban vagyok.
Szülőként is tekintély alá vetett ember vagyok: nőként a férjemnek és Istennek.

Péld. 29.
15A bot és a fenyítés bölccsé tesz, a kényeztetett gyermek pedig szégyent hoz anyjára.
17Fegyelmezd fiadat, akkor nyugodt lehetsz felőle, sőt örömöt találsz benne.

Ha a gyermek nem fogadja el a tekintélyem, nekem is szégyenem lesz.
Jó, ha lefektetünk konkrét szabályokat következményekkel együtt.

Ha kérek valamit a gyermektől, keressem a szemkontaktust, és győződjek meg arról, hogy megértette a kérésem. (Apróbbaknál előfordul, hogy nem is érti az instrukciónkat pontosan.)

Annyit kérjek és várjak el a gyermektől, amennyit én is számon tudok kérni rajta. (Nincs értelme túlzó szankciókat adni.)

A gyermek engedelmességének is legyen jutalma!! Egy dicséret, megerősítés mindenképpen.

Ha fegyelmezésre kerül a sor, azt mindig kettesben tegyük!

A bocsánatkérést is meg kell tanítanunk a gyermeknek, szükség esetén mi se szégyelljünk bocsánatot kérni.

Ki a kapitány? Vizsgáljam fölül!

Megjegyzés: nagyon áldott és építő alkalom volt, nekem is sok mindent kellett átértékelnem. Sokat jelentettek az érthető, világos célkitűzések.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése