2013. február 26., kedd

Látogatás Betűországban

A lánykánk napok óta rágja a fülemet, hogy mikor tanulhatna meg olvasni. Arra gondoltam, egy kis betekintést megér. Betűország nehéz és rejtelmes világába csak bepillantottunk. Így tudtam felmérni, hogy
- mennyire eltökélt szándékában a lánykánk
- megérett-e már az olvasás betűalapvetésére.

Nem kis dilemma a szülő részére, hogy mikor ismertesse meg a szülő a betűkkel az érdeklődő csemetéjét. Én a kezdetek kezdetén elhatároztam, hogy nem kívánok az iskolai tananyag elébe menni. Nem szeretném hamarabb lerántani a leplet, mint ahogy az iskola megkívánja. Mit fog magával kezdeni a gyermek az iskolapadban ülve, ha minden ismeret birtokába jut?

Ezek a gondolatok foglalkoztattak, miközben feladva a merevségemet, engedtem az unszolásnak.
A Meixner- módszer szerint próbáltam belevágni a betűtanításba. Így az első 3 betűnk: a, i, ó lett.
Közben derült ki, hogy a helytelen artikulációs kivitelezés miatt, az o-u hangok még keverednek, az a betű nehezen megjegyezhetőnek bizonyult. Így az első barátunk az i betű lett. Ettől a naptól kezdve minden szövegben a tanult betűket keresgéltük.
A hangdifferenciálás is nehéznek bizonyult, mert még a szó elején csak kihalljuk a tanult hangot, a szó végén is lassan felismerhetővé válik a hang, de a szó közepe még mindig rejtve marad a számunkra. (Ez is korai még, levonhattam a végső következtetést.)

A következő tanácsokat kaptam a gyakorlásra nézve:
- kezdjük inkább könnyen hallható, megjegyezhető mássalhangzókkal, amelyben nem mutatkozik beszédhiba (a sziszegők így alapból kiesnek, hiszen Boglárka még sokat sziszeg-s-z-c-zs,...)
- a lehető legjátékosabban közelítsük meg az ismerkedést- pl. ragasszuk ki a tanult betűket, tapogassuk le, keressük meg a szavakban,...

A látogatásunkat ezen a héten sem fogjuk felfüggeszteni, próbáljuk minél több oldalról körüljárni a tanultakat.
A héten szerzett tapasztalatainkat is szeretnék majd veletek megosztani.

A betűtanításhoz, gyakoroltatáshoz készítettem korábban egy kis gyűjteményt, amelyből te is ötletet meríthetsz. Sok ötlet a Betűsuli alapján készült, ne lepődj meg, ha hasonlóságokat fedezel fel benne! (Az feladatok 1. osztályosok számára készültek, de nagycsoportosoddal is próbálkozhatsz.)

1 megjegyzés:

  1. A Lexi sorozatot ismered? 'Lexi' a címe az első résznek, amelyben gyakorlatilag az olvasás elsajátításához szükséges részképességekkel foglalkozik a szerző (Csabay Katalin). Nekünk nagyon bejött: nagyobb, ovis korú gyerekekkel jól végig lehet venni. Én is inkább a spontaneitás híve vagyok, de ez a könyv igen hasznosnak bizonyult mindegyik gyerekünkkel, csak ajánlani tudom.

    Itt van róla egy kis ismertető:

    http://bookline.hu/product/home.action?id=1930&type=22&_v=Csabay_Katalin_Lexi_Iskola_elokeszito_mesetankonyv_5_7_eveseknek

    A 'Lexi betűországban I.' c. könyv a kisbetűket tanítja (ha jól tudom, Meixner módszerrel, mert ott is az a, i, o, e-vel kezd). Ebből szépen meg lehet tanulni olvasni.

    A második rész a 'Lexi betűországban II.', amelyben a testvérbetűket (kétjegyűek) és a nagy betűket tanítja. Ennek a tanulásáig eddig nem nagyon jutottunk el, mert a gyerekeink az első betűország közös végigvétele után autodidakta üzemmódban (kérdezgetve)tanulták meg a további betűket.:)

    Én csak biztatni tudlak, hogy fektessetek be ebbe a három kiadványba. De elsőre a Lexi-be, mert szerintem azt már most tudnátok használni. Azt nem tudom, hogy pontosan hány éves a lánykátok, de ha 4-5 éves, vagy idősebb, akkor a Lexi jó. Ha fiatalabb a gyereketek, akkor nem biztos, hogy alkalmas.

    VálaszTörlés